Korona: Har du symptomer på luftveisinfeksjon ber vi deg ta en hurtigtest før konsultasjon hos lege i vanlig klinikk. Ved positiv hurtigtest eller kjent covid smitte med ønske om legetilsyn, ber vi deg booke time i vår Luftveisklinikk på Frogner. Les mer
  • no
  • en
  • no
  • en

Hva gjør en kiropraktor?

En kiropraktor utreder, behandler og forebygger muskel- og skjelettplager. Disse plagene kan være lokalisert hvor som helst i kroppen, men kiropraktoren er aller mest kjent for å behandle nakke, rygg og bekken. Smertene kan ha oppstått akutt eller kommet gradvis som en overbelastningskade. Det er kiropraktorens oppgave å normalisere leddenes funksjon og få nervesystemet til å fungere som normalt.

Ingrid

Hva skjer hos kiropraktoren?

Hos Dr.Dropin Fysikalske blir man møtt av en profesjonell og hyggelig kiropraktor som tar seg tid til å høre din sykehistorie. Dette er en sentral del av den diagnostiske prosessen, så det er viktig at kiropraktoren får et godt overblikk på symptombildet.

Videre utføres en klinisk undersøkelse. Undersøkelsen starter som oftest med gjennomgang av kroppsholdning og bevegelsesmønster. Deretter utføres relevante ortopediske tester. Til slutt vil kiropraktoren bruke hendene for å lete etter smertekilder i senefester, muskulatur, knokler, bein osv.

Etter sykehistorie og undersøkelse setter kiropraktoren en diagnose. Ved tvil kan kiropraktoren henvise til bildediagnostikk eller spesialist. Kiropraktoren forklarer diagnosen og gir relevante øvelser og veiledning. Behandlingsplan legges i samråd med pasienten.

Som regel benyttes en kombinasjon av de ulike behandlingsteknikkene for å oppnå best mulig resultat. Kiropraktoren er mest kjent for å bruke en teknikk som kalles leddkorreksjon eller manipulasjon. Dette er en teknikk som brukes på stive ledd for å øke bevegeligheten og gjenopprette normal funksjon. Kiropraktoren bruker også en rekke andre behandlingsteknikker, eksempelvis mobilisering av ledd, massasje, triggerpunktsbehandling, tørrnålbehandling, trykkbølgebehandling og øvelsesveiledning.

Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg

Utdannelse, posisjon i helsevesenet og rettigheter

Kiropraktorens utdannelse og posisjon i helsevesenet:

• Utdannelsen er en fem-årig master med et påfølgende turnusår.
  • Kiropraktorer har beskyttet yrkestittel og er autorisert helsepersonell i førstelinjetjenesten.
  • Kiropraktorer får refusjon fra Helfo, men som pasient trenger du ingen henvisning fra lege for å få utløst denne trygderefusjonen.

Kiropraktorens rettigheter:

• Henvise til legespesialist (f.eks ortoped eller nevrolog)
  • Henvise til bildediagnostikk (f.eks. røntgen, MR, beintetthetsmåling og ultralyd)
  • Sykemelde pasienter opp til 12 uker

📍 Her finner du oss