• no
  • en
Tilbake til Muskel- og skjelettplager

Kink i nakken

Kink i nakken (akutt tortikollis) er en vanlig, ufarlig tilstand. Ofte våkner man med nakkesmerte og stivhet etter å ha ligget forkjært. Akutt nakkesmerte kan også oppstå i andre situasjoner der årsaken er usikker. Det er foreløpig ikke kjent hva som forårsaker akutt kink i nakken, men det er teorier om at det er forårsaket av skivebukning av en mellomvirvelskive i nakken, akutt låsning i facettledd (leddene mellom nakkevirvlene) eller krampetilstand i muskulatur.

Hos Dr.Dropin har vi dyktige behandlere som kan undersøke din kink, samt å hjelpe deg med å få riktig behandling.

• Svært begrenset bevegelighet i nakken
  • Nakken er som regel låst i en stilling der hodet er tiltet mot den ene skulderen
  • Smerten sitter ofte i et spesifikt punkt i nakken

Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg

Undersøkelse

En kiropraktor vil sette seg godt inn i din sykehistorie for å utelukke at det kan være andre årsaker til nakkesmerten. Ved usikkerhet kan kiropraktoren rekvirere bildediagnostikk eller henvise videre til spesialist. Deretter gjøres en klinisk undersøkelse der man er spesielt interessert i bevegeligheten i nakken. Kiropraktoren vil kjenne på nakken for å se etter stive/låste ledd og spent muskulatur.

Behandling

I mange tilfeller har manipulasjonsbehandling god effekt på akutt nakkesmerte. Behandlingsformer som massasje, triggerpunktsbehandling, tørrnåler eller uttøyningerer er også ofte benyttet. Dette er gunstig for musklene i det smertefulle området, men også for sekundære plager som man kan utvikle når man går i flere dager og er forknytt og anspent.

Kink i nakken går over av seg selv, ofte i løpet av 7 dager.

Når bør du oppsøke en kiropraktor?

Erfaringsmessig ser vi at svært mange med kink i nakken opplever smertelindring og bedre bevegelse i nakken etter behandling hos kiropraktor.

Hva kan Dr.Dropin hjelpe deg med?

Hos Dr. Dropin finner du kompetente og dyktige kiropraktorer som kan vurdere dine akutte nakkesmerter og iverksette relevant behandling. Du trenger ingen henvisning og booker enkelt time via nettsiden eller appen til Dr.Dropin.

Hva kan man gjøre selv?

Det er lite man kan gjøre selv når man har fått en akutt kink i nakken. Smertestillende medisiner kan benyttes. Det kan være lurt å kjøle ned det smertefulle området med en kuldepakning i 20 min hver 3-4 time (et lag tøy mellom is og hud). Finn stillinger som er mest mulig smertefrie, slik at det irriterte området får ro og hvile. Prøv å være i generell aktivitet som ikke trigger smerten, for eksempel turgåing. Beveg deg til smertegrense.

📍 Her finner du oss

Alle helsetjenester