Lungebetennelse

Lungebetennelse - Årsaker, symptomer, risikofaktorer, undersøkelse og behandling

Lungebetennelse (også kalt pneumoni) er en betennelse eller infeksjon i lungevevet. Små barn og eldre rammes oftest, og hyppigst om vinteren. Alvorlighetsgraden varierer veldig fra mild forkjølelse til behov for innleggelse på sykehus.

En lungebetennelse kan være forårsaket av virus, bakterie, sopp, parasitter, eller om man er uheldig å puste noe inn i lungene kan også dette gi betennelse.

Bestill legetime

Årsaker til lungebetennelse

En lungebetennelse kan være forårsaket av

• Bakterier
  • Virus
  • Sopp eller parasitter (de to sistnevnte er meget sjeldent).
  • Medikamenter kan også gi betennelse av lungevevet,
  • eller om man er uheldig å få mageinnhold ned i luftveien kan også dette gi en betennelse.

Den vanligste årsaken er bakteriene pneumokokker eller Hemophilus influenza.

Symptomer på lungebetennelse

Sykdomsbildet kan variere fra person til person, men typisk opplever man

• hoste med slim
  • tungpust
  • feber (man kan også ha lungebetennelse uten feber)
  • brystsmerter eller ryggsmerter
  • påvirket allmenntilstand ved at man er slapp, trøtt og sløv

Risikofaktorer for lungebetennelse

Noen grupper er mer utsatt enn andre for å få lungebetennelse, og faktorer som øker risikoen for en infeksjon er:

• tobakksbruk
  • vanskeligheter med å hoste
  • betennelse /infeksjon i øvre luftveier
  • bihulebetennelse
  • annen lungesykdom

Hvordan foregår en undersøkelse ved lungebetennelse?

Legen som undersøker deg vil måle hvor raskt du puster, lytte over lungene dine for å høre om det er noen “knatrelyder”, som er typisk for lungebetennelse. Man måler temperaturen, og det vil også bli målt en hurtigtest for infeksjon i kroppen (CRP). Dette gjøres ved et lite stikk i fingeren for å samle litt blod til analyse. Det vil også bli målt hvor godt kroppen din tar opp oksygen via en liten klemme på en finger.

Mistenker legen en infeksjon tar man gjerne en dyp neseprøve. Dette kan være litt ubehagelig da testpinnen må dypt inn i nesen, men vil ikke gjøre vondt. Prøven blir sendt til laboratoriet for undersøkelse av virus og bakterier, og man får som regel svar innen 2-4 dager.

Er det mistanke om annen lungesykdom, kan det være aktuelt å henvise til røntgen for å få tatt et bilde.

Alle helsetjenester

• Utredning og behandling
  • Resepter og sykemelding​
  • Henvisninger

Kort ventetid

• Enkel bestilling
  • Lange åpningstider
  • Klinikk eller videosamtale

Behandling av lungebetennelse

De fleste kan behandles hjemme, kun de som er veldig dårlige behøver å legges inn på sykehus for behandling. Mistenker man at det er bakterie som er årsaken starter man med en antibiotikakur.

Er det mistanke om virus så er det ingen antibiotika mot dette, men symptomlindring i form av ibux og paracet mot feber og smerte. Eventuelt hostedempende mikstur om man er plaget med mye hoste og halstabletter mot sår hals.

Hvordan kan legene i Dr. Dropin hjelpe deg med lungebetennelse?

Føler du deg dårlig over flere dager med feber, hoste, vondt i kroppen, hodepine osv., så er det lurt å ta en sjekk. De fleste luftveisinfeksjoner er forårsaket av virus og går over av seg selv, men dersom du har fått en bakteriell lungebetennelse vil en antibiotika-kur være nødvendig. Allmennlegene hos Dr. Dropin har god erfaring med luftveisinfeksjoner og vil kunne ta de testene og prøvene som er nødvendige for å finne ut om du har en lungebetennelse og om du trenger antibiotika.

Typer lungebetennelse

“Typisk” lungebetennelse

Typisk lungebetennelse er en infeksjon med pneumokokkbakterie, og gir typiske symptomer på lungebetennelse som hoste, feber, tung pust og generell sykdomsfornemmelse. Pneumokokk lungebetennelse behandles med antibiotika. Det finnes en vaksine mot denne infeksjonen, som anbefales til de over 65 år og de som er alvorlig eller kronisk syke. Vaksinen er forbeholdt disse gruppene.

“Atypisk” lungebetennelse

Atypisk lungebetennelse, også kalt “stille lungebetennelse” eller “lungebetennelse uten feber”. Dette er en infeksjon med lungebakterien mycoplasma eller chlamydia, og gir ofte litt annerledes symptomer som utvikler seg saktere enn ved ‘typiske’ lungebetennelser. Symptomene kommer som regel snikende på over flere dager, og man er gjerne plaget med hodepine, sår hals, langvarig hoste, lav feber og generell sykdomsfornemmelse.

Ofte stilte spørsmål

Er lungebetennelse farlig?

Hos de aller fleste går en lungebetennelse veldig bra, men er man f.eks. lungesyk fra før, er man mer utsatt for alvorlig sykdom. Blir man veldig dårlig av en lungebetennelse blir man lagt inn på sykehus for behandling, og i Norge har vi gode prognoser for behandling på sykehus.

Finnes det vaksine mot lungebetennelse?

Ja, det finnes en vaksine mot H. influenza bakterien. Vaksinen inngår i barnevaksineringsprogrammet. Det finnes også en vaksine mot lungebakterien pneumokokk, men da de fleste tåler en infeksjon med denne bakterien godt, er vaksinen forbeholdt de med svekket immunforsvar og de over 65 år.

Er lungebetennelse smittsomt?

Lungebetennelse er smittsomt og smitter via dråper. Er en person syk og hoster ut spyttpartikler som en annen puster inn, kan den andre personen bli smittet. Dette gjelder alle luftveisinfeksjoner.

Hva kan jeg gjøre for å unngå en lungebetennelse?

Det er viktig med god håndhygiene for å unngå å bli smittet, samt unngå å ta seg i ansiktet. Andre tiltak er å ikke røyke, da dette øker risikoen for infeksjon og øker risikoen for et mer komplisert og alvorlig sykdomsforløp.

Blir man immun mot lungebetennelse?

Man blir ikke immun mot lungebetennelse i seg selv. Men dersom du har hatt lungebetennelse forårsaket av et virus, blir du immun mot dette viruset. Men da det er finnes forskjellige mikroorganismer som kan gi en lungebetennelse, kan du likevel få lungebetennelse gjentatte ganger.

Forfatter: Lege Martine Hallin Henriksen
Sist oppdatert: 22.06.2022

Kilder

Hunskår, S., (2017), Allmennmedisin, utgave 3, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, s 534-536