Halsbetennelse

Halsbetennelse - Symptomer, behandling og vurdering (2022)

Sår og vond hals?
Halsbetennelse (akutt tonsillitt) er en infeksjon i mandlene og slimhinnene rundt. Betennelsen kan være forårsaket både av virus og bakterier. Epstein-Barr-Virus som gir kyssesyke (mononukleose) er en hyppig viral årsak, mens streptokokker er vanligst blant bakterielle årsaker.

Symptomer på halsbetennelse

Symptomer på halsbetennelse kan være

• Vond og sår hals
  • Vondt å svelge
  • Feber
  • Påvirket allmenntilstand
  • Trett
  • Kan ha hoste og være hes
  • Hovne lymfekjertler

Undersøkelse av halsbetennelse

Vi har utstyr til å ta hurtigtester for mononukleose og streptokokker. Streptokokker undersøkes ved å ta en prøve fra halsen og gir pålitelige svar.

Hurtigtesten for mononukleose er også svært pålitelig, men kan ikke påvises før etter 1-2 uker inn i sykdomsforløpet. Ofte tar man begge tester for å utelukke det ene eller det andre, samt at legen vurderer behov for å ta blodprøver i tillegg. Det er mulig å få både kyssesyke og streptokokker samtidig.

Les mer om prøver her

Alle legetjenester

• Utredning og behandling
  • Resepter og sykemelding​
  • Henvisninger

Legetime på dagen

• Kort ventetid
  • Lange åpningstider
  • Klinikk eller videosamtale

Behandling av halsbetennelse

Finner vi bakterier som årsak, skriver vi antibiotika når det er nødvendig og gir gode råd slik at du raskere blir frisk.

Mononukleose finnes det dessverre ingen medikamentell behandling for å kurere. Legen kan gi anbefalinger for symptomene, som for eksempel febernedsettende og smertestillende.

Forfatter: Lege Anne Marte Ladim
Sist oppdatert: 22.06.2022