Betennelse og infeksjon

Infeksjoner og betennelse - Hva er det, hva er forskjellen og hva er symptomene? (2022)

Infeksjoner er forårsaket av bittesmå organismer, slik som virus og bakterier.
Influensa, halsbetennelse og øreverk er eksempler på infeksjoner vi kan diagnostisere og hjelpe deg med. I tillegg kan vi hjelpe deg med betennelsestilstander som senebetennelse og beinskjørhet.

Bestill legetime

Les mer om infeksjoner og betennelser under

HalsbetennelseLungebetennelseØresusØreverkSti på øyet

Hva er en infeksjon?

En infeksjon kan vi se når sykdomsfremkallende mikroorganismer kommer seg inn i kroppen vår via for eksempel munn, nese eller sår og begynner å formere seg. Kroppen er full av gode bakterier som hjelper oss med å bekjempe de sykdomsfremkallende mikroorganismene, så det er sistnevnte som kan gi infeksjon. Når immunforsvaret oppdager mikrobene, setter de i gang en immunreaksjon som normalt sett gir oss de klassiske symptomene på infeksjon. Det er altså ikke viruset eller bakterien som gir oss tegn til sykdom, men vårt eget immunforsvar. Ved en infeksjon setter kroppen igang en betennelsesreaksjon som du kan lese mer om under.

Hva er betennelse?

Hva er en betennelse?

En betennelse er det samme som inflammasjon. En inflammasjonsprosess/betennelsesreaksjon skjer når immunforsvaret ser behov for å for eksempel reparere et skadd eller infisert område i kroppen. Denne betennelsesreaksjonen kan komme av flere årsaker som ved en infeksjon, oversensitivitet som ved allergier og akutt skade på kroppen som ved overtråkk.

Hvorfor får man hevelse og smerte ved en betennelse?

Kroppens egne immunforsvar setter i gang mange prosesser for å bekjempe virus og bakterier eller reparere skadd vev. For å gjøre dette øker kroppen diameteren til blodkarene i det spesifikke området. Dette gjør at væske og immunceller kan sive ut fra blodbanen og inn i vevet for å reparere. Konsekvensen av dette er at man får hevelse. Smerten kommer av at smertefibrene reagerer med stoffer som blir frigjort av immunforsvaret.

Symptomer og tegn til infeksjon og betennelse

Lokale tegn til betennelse og inflammasjon

• Hevelse
  • Rødhet
  • Nedsatt funksjon
  • Varme
  • Smerte
  • Puss

Ellers kan man også finne for eksempel

• Utslett
  • Hovne lymfeknuter
  • Økt CRP
  • Feber
  • Økt antall hvite blodceller

Blodprøver som CRP og hvite blodceller kan tas hos lege.

Les mer om prøver her

Hvordan kan Dr.Dropin hjelpe?

Legetime

Mistenker du at du har en infeksjon eller betennelse forårsaket av sykdom og ønsker å få det undersøkt av en lege, kan du bestille legetime hos oss.
Legen vil undersøke deg, ta ulike prøver dersom det er nødvendig og gi deg råd eller resept på behandling.

Legetime 695,–Videolege 375,–

Fysikalsk behandling

Ønsker du hjelp til en benhinnebetennelse eller overtråkk, kan våre fysioterapeuter eller kiropraktorer hjelpe deg. En time koster 595,- og klinikkene ligger på Bislett, Majorstuen og Ensjø.

Bestill time 595,–

E-resept

Ønsker du resept på medisiner for allergier eller urinveisinfeksjon?
Da kan du bestille dette ved å fylle inn et skjema. En lege ser over skjemaet ditt og du mottar e-resept innen 2 timer. Tjenesten koster 295,-.

Bestill resept

Forfatter: Lege Anne Marte Ladim