Korona: Har du pågående symptomer og ønsker legeundersøkelse, booker du time i Luftveisklinikken på Frogner. Les mer
  • no
  • en
  • no
  • en

Benlengdeforskjell - en oversett synder ved ryggsmerter

Ca. halvparten av befolkningen vil årlig oppleve en eller flere episoder med lave ryggsmerter. I 90% av tilfellene går smertene over av seg selv i løpet av de første 6 ukene, og ifølge internasjonale retningslinjer anbefales det å holde seg i aktivitet og unngå fravær fra jobb ved akutte lave ryggsmerter. Ved gjentatte episoder eller ved smerter med varighet lenger enn 6 uker, anbefales fysikalsk undersøkelse etterfulgt av veiledet fysioterapi og trening.

• Kort ventetid
    • Alltid fast pris
    • Forsikringsavtaler

Benlengdeforskjell

Benlengdeforskjell finnes hos ca. 70% av befolkningen. Oftest er benlengdeforskjellen liten, og forskning har vist at benlengdeforskjell først har sammenheng med ryggplager når den overstiger 1 cm. Benlengdeforskjell på over 1 cm finner man hos 5-10% av befolkningen.

Sammenhengen mellom ryggplager og benlengdeforskjell

Ryggen er meget sterk, og forsøk har vist at ryggsøylen tåler en belastning på hele 1500 kg i oppreist stilling. Dersom beina er like lange vil ryggen være rett, mens ved en benlengdeforskjell vil bekkenet helle mot den siden hvor man har det korte benet. Uten at vi tenker over det, kompenserer kroppen for dette ved å lage en skjevhet i nedre del av ryggen. Dette er problematisk fordi det skal langt mindre belastning til før ryggen protesterer når ryggen er skjev enn når den er rett.

Symptomer

Vanlige ryggplager relatert til benlengdeforskjell er tretthet eller verking i ryggmuskler, eller plager fra leddbånd eller ryggvirvler i nedre del av rygg, særlig etter mye ståing og gåing.

Behandlingsprinsipper

• Mindre enn 1 cm benlengdeforskjell har ikke sannsynlig sammenheng med ryggplager og trenger ikke å behandles.
  • Ved 1-3 cm benlengdeforskjell bør man bygge opp skoen på den korte siden slik at man reduserer benlengdeforskjellen til å bli under 1 cm.
  • Ved mer enn 3 cm benlengdeforskjell, kan enten sko på den korte siden bygges opp, eller det kan være aktuelt med henvisning til spesialisthelsetjenesten.

Forfatter: Patrick Bjørge, fysioterapuet.

Benlengdeforskjell finnes hos ca. 70% av befolkningen.
Patrick Bjørge, fysioterapuet.

Hvordan kan Dr.Dropin Fysikalske hjelpe deg?

Ved undersøkelse hos Dr.Dropin Fysikalske, vil fysioterapeuten avdekke eventuelle vedlikeholdende faktorer til ryggplagene som svak muskulatur og uhensiktsmessige bevegelsesmønstre. De vil identifisere om plagene stammer fra muskler, skjelett nerver eller har andre bakenforliggende årsaker. Basert på funn fra undersøkelsen, vil fysioterapeuten tilby individuelt tilpasset behandling.

Ved undersøkelse for ryggsmerter vil fysioterapeuten også vurdere om beina er like lange eller om det foreligger en benlengdeforskjell. Dersom det foreligger en behandlingstrengende benlengdeforskjell, vil fysioterapeuten hos Dr.Dropin Fysikalske hjelpe deg med å få riktig behandling.

Book en konsultasjon

Alle legetjenester
Legetime på dagen
Fast pris