• no
  • no
  • en

Bakteriell Vaginose

Hva er bakteriell vaginose?

Bakteriell vaginose, også kalt skjedekatarr, er en tilstand karakterisert ved økt utflod fra underlivet med en vond, ubehagelig lukt. Dette er den vanligste årsaken til økt utflod hos kvinner i den fertile alder, og rammer rundt 10-30% av disse kvinnene. Skjedekatarr er ikke regnet som en seksuelt overførbar sykdom, men skyldes en ubalanse i det normale bakteriefloraen i skjeden. Normalt er skjeden dominert av melkesyrebakterier, men ved bakteriell vaginose er bakteriefloraen endret slik at det er andre typer bakterier fra normalfloraen som dominerer.

Årsaker til bakteriell vaginose er hyppig seksuell aktivitet (dog er også tilstanden til stede hos ikke seksuelt aktive kvinner), partnerskifte, og risiko for infeksjon ser ut til å øke rundt menstruasjons tiden. Klamydiainfeksjon gir også økt risiko for skjedekatarr, grunnet endret miljø i skjeden. Bruk av hormonelle prevensjonsmidler ser ut til å redusere forekomsten av bakteriell vaginose.

Bakteriell vaginose under graviditet kan gi en økt risiko for spontanabort, for tidlig vannavgang, for tidlig fødsel og lav fødselsvekt, samt infeksjoner i livmorhulen etter fødsel. Tilstanden gir også økt risiko for infeksjon ved vaginale operative inngrep. Derfor rådes det til at gravide med bakteriell vaginose bør behandles, og man gir også behandling før gynekologiske inngrep.

• Økt mengde utflod fra skjeden, tyntflytende med hvit-grålig farge.
  • Utfloden har en ubehagelig, fiskeaktig lukt.
  • Symptomene er ofte mest uttalt etter samleie eller under menstruasjon.
  • Rundt 50% av kvinnene er uten symptomer.

Undersøkelse og diagnostisering

Sykehistorien og symptomene kvinnen beskriver gir ofte en god indikasjon på at det er bakteriell vaginose det dreier seg om. Legen vil gjøre en undersøkelse av underlivet hvor man typisk kan se en klebrig, hvit-grålig utflod. Det taes en penselprøve av utfloden som testes for syre verdien (den er høy, over 4.5), man tilsetter et stoff som utløser den karakteristiske fiskeaktige lukten (“snifftest”), og under mikroskopet kan man se bakterieceller typisk for denne tilstanden.

Behandling for bakteriell vaginose

Behandle eller ikke?

Tilstanden er ikke farlig, og går ofte over av seg selv, men det er ikke uvanlig at det kommer tilbake igjen. Hvor lenge det varer uten behandling er individuelt og varierer veldig, noen har det til og fra over en lang tid, hos andre går det over innen en ukes tid. Mange ønsker behandling for at det skal gå fortere over. Det er anbefalt å behandles hvis man planlegger å bli gravid eller er gravid. Er du ikke gravid så er det ikke farlig og man trenger ikke å behandle hvis man ikke er plaget. Kvinnelig partner bør også behandles, men mannlig partner trenger ikke behandles.

Kondom kan brukes i en periode da man tror at sæden til partneren kan gi en ubalanse i skjeden. Det er viktig å ikke vaske bort melkesyrebakteriene i skjeden med overdreven vasking, det kan bare forverre plagene. Det anbefales at man ved dusjing unngår å spyle vann inn i skjeden og at man ikke bruker såpe (inkludert intimsåpe) på underlivet. Dusjstrålen skal alltid peke nedover, og gjerne vaske med kun vann. Blir huden tørr og sår kan man bruke en mild intimolje uten parfyme. En vask om dagen er nok, ikke hyppigere.

Tabletter og krem/gel

Bakteriell vaginose behandles med antibiotika enten som tabletter som svelges, tabletter i skjeden eller vaginal krem /gel. Dette er reseptbelagte medikamenter som du får hos behandlende lege. Behandlingen varer fra 3 til 7 dager og koster fra 70 til 230 NOK, avhengig av hvilke preparater som velges. Tabletter og krem / gel virker like godt, men krem /gel gir ofte mindre bivirkninger. Tabletter du svelger kan gi metallsmak i munnen, lett mageknipe og kvalme, samt soppinfeksjon i underlivet. Stikkpille /krem /gel kan gjøre slimhinnen i underlivet litt sår, og noen får soppinfeksjon i underlivet. Ved tablettbehandling som svelges er det viktig å ikke innta alkohol 24 timer etter siste tablett, da tabletten øker effekten av alkohol. Noen får infeksjonen igjen, og det kan da være behov for en kur til. Det er ikke farlig med flere kurer etter hverandre.

Hvordan vi kan hjelpe deg

Legene hos Dr.Dropin har god kunnskap om plager i underlivet, og kan hjelpe deg med undersøkelse og behandling. Du bør oppsøke lege hvis du har symptomer som økt utflod og vond lukt som ikke går over av seg selv, er gravid eller har liten eller ingen effekt av behandlingen, eller får tilbakefall. Du bestiller enkelt time hos oss på hjemmesiden, eller i venteværelse ved en av våre klinikker. Da får du raskt time samme dagen og god hjelp med dine plager.

Forfatter: Allmennlege Anne Marte Ladim, lege Martine Hallin Henriksen
Sist oppdatert: 19. mai 2020
Lesetid: 3 min

Ofte stilte spørsmål om bakteriell vaginose

• Er bakteriell vaginose smittsomt?

Nei, det er ikke en smittsom sykdom og regnes ikke som en kjønnssykdom

• Må jeg til legen?

Ikke nødvendigvis, har du milde symptomer og ikke er gravid går det fint å se om det går over av seg selv. Er du gravid eller planlegger å blir gravid er det derimot viktig å oppsøke lege for behandling.

• Må legen gjøre en undersøkelse av underlivet for å finne ut som det er skjedekatarr jeg har?

Ja, for å stille en sikker diagnose må legen gjøre en undersøkelse av underlivet og ta en penselprøve. Prøven gjør ikke vondt.

• Gjør det vondt å behandle?

Nei, det gjør ikke vondt. Men lokalbehandling (stikkpille eller krem / gel) kan gi lokal irritasjon av slimhinnene og gjøre at du føler deg litt sår. Tabletter du svelger kan gi lett mageknipe og litt kvalme i enkelte tilfeller.

• Er det noe jeg selv kan gjøre for å unngå å få bakteriell vaginose?

Ja, du kan forsøke å bruke latexfri kondom ved samleie en stund, da man tror sæden til partner kan medvirke i endret pH i skjeden.

Unngå overdreven vask av underlivet, ikke spyl dusjstrålen direkte inn i skjeden, strålen skal alltid peke nedover, ikke bruk såpe i underlivet (inkludert intimsåpe).

Det kan hjelpe å bruke melkesyretabletter (stikkpiller) kjøpt reseptfritt på apoteket for å stabilisere den naturlige bakteriefloraen i skjeden.

Kilder

Andersen, K.E., Lomholt, H.B., Thestrup, K., Wulf, H.C., (2018). Klinisk dermatologi og venerologi, 2. utgave. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, s 229-230.

emetodebok, (2020), Bakteriell vaginose, (online), tilgjengelig fra: https://emetodebok.no/kapittel/lnfeksjoner/bakteriell-vaginose/ (hentet 19.05.2020)

Helsebiblioteket, (2019), Bakteriell vaginose (skjedekatarr), (online), tilgjengelig fra: https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/infeksjon/bakteriell-vaginose-skjedekatarr (hentet 19.05.2020)

Norsk Elektronisk Legehåndbok, (2017), Bakteriell vaginose, (online), tilgjengelig fra: https://legehandboka.no/handboken/kliniske-kapitler/gynekologi/tilstander-og-sykdommer/infeksjoner/bakteriell-vaginose/#fagmedarbeidere (hentet 19.05.2020)

Relis, (2017), Sopp - og andre underlivsinfeksjoner, (online), tilgjengelig fra: https://relis.no/content/4847/Sopp--og-andre-underlivsinfeksjoner, (hentet 19.05.2020)