• no

Allergi

Tablett vaksinering mot allergi

Generelt om allergi

Allergi er en tilstand som skyldes et overaktivt immunsystem hvor kroppen reagerer på en unormal måte mot stoffer fra det ytre miljø.

Dette kan for eksempel være rennende øyne, kløende nese, utslett, tretthet eller konsentrasjonsvansker.

Det kan finnes mange forskjellige stoffer man kan være allergisk mot blant annet pollen, gluten, hundehår/kattehår.

Hvordan behandles allergi?

Allergi behandles litt ulikt ettersom hva man er allergisk for.

Er du allergisk mot pollen forsøkes lokalbehandling først, med nesespray og øyedråper. Det går også an å ta symptomlindrende allergipiller som Zyrtec.

Hvis man ikke opplever tilstrekkelig kontroll på allergien sin med lokalbehandling eller piller, så er allergivaksinasjon et godt alternativ. Spesielt for de med allergi mot gress og bjørk hvor vaksinen også finnes i tablettform.

Symptomer og tegn på pollenallergi

Ofte ses høysnue på som en relativt ubetydelig sykdom men symptomene kan være slitsomme og gi negativ virkning på allmenntilstand.

Pollenallergi kan gi et bredt spekter av symptomer blant annet:

• Tett nese og nysing
  • Kløe i øyne
  • Kløe i hals
  • Tretthet
  • Problemer med nattesøvn

Sammenlagt kan en kombinasjon av disse symptomene muligens påvirke prestasjon i hverdagen på jobb og/eller skole.

Fornuftig pris

Forutsigbar og fornuftig pris, uten skjulte kostnader og overraskende tillegg. Inkluderer forbruksmateriell, søknader, resepter m.m.

Bestill konsultasjon

Det er satt av 20 minutter til en konsultasjon. Konsultasjon kan gjøres i klinikk eller på video.

Våre allmennleger

Hos Dr.Dropin møter du gode leger som kan på best mulig måte diagnostisere og behandle dine plager.

Pollenallergibehandling med tablett vaksine

Hva er allergivaksinasjon?

Det påvirker immunsystemet slik at det blir mindre sensitivt i møte med stoffene som gir allergiske reaksjoner.

På den måten behandler vaksinen ikke bare symptomer men selve årsaken til allergien.

Les mer om vår tablettvaksinepakke

Hvorfor får man allergi?

• Immunsystemet skal beskytte kroppen mot farlige inntrengere og ved allergier har immunforsvaret overreagert, mot et stoff som egentlig ikke er farlig.

Hva skjer i kroppen?

• Når en allergisk person møter allergenet, lager immunsystemet antistoffer i mot allergenet. Antistoffene som produseres kalles IgE. De fester seg til andre celler som finnes i lungene, nesen og øynene. Når antistoffene møter allergenene frigjøres histaminer som skaper allergireaksjonen.

Forfatter: lege Anne Marte Ladim

Sist oppdatert: 26.11.2021