Akne

Det anslås at rundt 80% av alle ungdommer og unge voksne (11-30 år) opplever å få akne i en eller annen grad. Akne oppstår vanligvis i alderen 12-14 år, og gjerne enda tidligere hos jenter. Begge kjønn rammes like hyppig. Akne går som regel over iløpet av 30-årene, men i enkelte tilfeller kan det vare lenger.

Hva er akne?

Akne er i seg selv et ganske enkelt konsept. Mennesker har små talgkjertler som smører hårsekkene med en naturlig olje kalt talg. For mye av dette, kombinert med døde hudceller, kan tette igjen en follikkel. Den tette follikkelen kan bule ut til en hvit prikk, eller utvikle seg til en hudorm. Normale hudbakterier kan da spre seg, og du får en papel, en pustel eller en noduli – i utgangspunktet en betent liten infeksjon. Dette er akne.

Generelt deles akne inn i fire grupper ut i fra hvor hardt man er rammet: mild, moderat, moderat til alvorlig og alvorlig. Videre kan akne kategoriseres som komedonakne, papulopustuløs akne, cystisk akne eller dyp akne, avhengig av i hvilken form den opptrer. Akne kan, i tillegg til den fysiske effekten, også påvirke pasienten sterkt psykisk, og kan derfor henge sammen med plager som angst og depresjon.

Første aknebehandling

Allmennlegene hos Dr.Dropin kan hjelpe deg med den første vurderingen av akne, og sette i gang en eventuell lokalbehandling og/eller antibiotika.

Moderat til alvorlig akne

Har du moderat til alvorlig akne, eller arrdannende akne, og tidligere prøvd lokalbehandling og antibiotika uten å oppnå resultater?

Da kan en hudlege hjelpe deg. Du kan få hjelp fra en hudlege på flere måter, enten gjennom en video-konsultasjon eller ved å besøke en Dr.Dropin hudlegeklinikk.

Fornuftig pris

Fysisk eller digitalt

Dyktige hudspesialister

Hvorfor får man akne?

• Det kan være flere årsaker til akne, og det skyldes gjerne en kombinasjon av at man kommer i puberteten og hormonene endrer seg, at huden endrer seg og man får forandringer som beskrev i artikkelen over. Arv spiller også inn.

Kan akne smitte?

• Nei, akne smitter ikke. Bakterien som er med på å forverre akne er en bakterie som finnes på huden vår normalt, men ved akne får den en inngangsport til å lage infeksjon og det dannes et miljø den trives godt i.

Hva kan jeg selv gjøre for å forhindre / minske akneutbrudd?

• Det man selv kan gjøre er å være flink til å vaske ansiktet med vann og såpe/rensemidler som er milde mot huden og har en pH på rundt 6.5. Man kan også bruke milde produkter med lite fett i, unngå å ta seg for mye i ansiktet og ikke klore opp den aknen man allerede har. Har du fått lokalbehandling av legen din er det viktig å smøre denne i hele ansiktet, og ikke bare der det er utbrudd.

Er det farlig å gå på antibiotika så lenge som man gjør ved akne- behandling?

• Det er ikke farlig, men man er engstelig for utvikling av resistens mot antibiotika. Dette vil si at dine egne bakterier i kroppen lærer seg å kjenne igjen denne antibiotikaen og utvikler forsvarsmekanismer slik at antibiotikaen ikke lenger fungerer.

Jeg er gravid, kan jeg fortsatt få behandling for akne?

• Ja, det kan du. Men det er en del av preparatene du ikke skal bruke, så det er viktig å rådføre seg med lege og opplyse om at du er gravid. Da vil legen finne en behandling som er trygg for både deg og barnet.

Kilder

Forfatter: lege Martine Hallin Henriksen