• no
  • en

Akne

Generelt om akne

Akne, også kalt acne vulgaris, er en langvarig betennelsestilstand i talgkjertlene i huden i ansiktet, evnt også på skuldre, øvre rygg og brystet. Akne består av hudormer (komedomer) og pussfylte små blemmer i varierende størrelse. Det dannes også ofte arr i huden.

Book en konsultasjon

Det anslås at rundt 80% av alle ungdom og yngre voksne (11-30 år) opplever å ha akne i en eller annen grad. Akne oppstår vanligvis i alderen 12-14 år, men gjerne litt tidligere hos jenter. Begge kjønn rammes like hyppig. Akne går som regel over iløpet av 30-årene, men i enkelte tilfeller strekker det seg lengre inn i eldre alder. Det er uklart hvorfor akne blir bedre med årene.

Generelt deles akne inn i 4 grupper (mild, moderat, moderat til alvorlig, og alvorlig akne) ut i fra hvor hardt man er rammet, og benevnes som komedo-akne, papulopustuløs akne, cystisk akne eller dyp akne ut i fra hvilken karakter akne elementene viser seg med.

Akne kan påvirke pasienten sterkt psykisk, og er assosiert med plager som angst og depresjon.

Disponerende faktor til akne

Disponerende faktorer til akne

Faktorer som påvirker utviklingen av akne:

• Økt talgproduksjon i puberteten kombinert med økt følsomhet for androgener (hormoner med testosteron liknende virkning) i talgkjertlene.

• Overproduksjon av hudceller i poreåpninger med utvikling av hudormer

• Tilstedeværelse og infeksjon med hudbakterien Cutibacterium acnes (tidligiere Propionibacterium acnes)

• Arv

• Underliggende hormonelle forstyrrelser / sykdommer

• I noen tilfeller spiller kosthold en invirkende rolle også, men det er svært individuelt hva man reagerer på. Generelt sett kan fet og sukkerholdig kost øke risikoen for akne.

• Anabole steroider kan utløse en uttalt form for akne

Symptomer og tegn på akne

Akne er en hudsykdom med flere elementer som forekommer i fet hud. Akne forandringene er vanligvis symmetrisk lokalisert til ansiktet, men i mer uttalte tilfeller presenteres den også på skuldre, bryst og rygg.

De karakteristiske akne forandringene er:

• Lukkede hudormer (“white heads”) som viser seg som hvite, ikke-betente nupper i huden

• Åpne hudormer (“black heads”) som er mørke grunnet økt pigmentering (ikke smuss / skitt). I disse er det et fettaktig, gulhvitt materiale.

• Ømme, røde, betente nupper / blemmer

• Arr - utviklingen av arr avhenger av hvor alvor betennelsen i huden er.

Undersøkelse

Den undersøkende legen vil kunne stille diagnosen ut i fra hvordan sykehistorien er og hvordan hudforandringene ser ut. Det er som regel ikke nødvendig for andre tester eller prøver. Hvis man skulle være i tvil, kan man ta en bakterieprøve fra hudforandringene for å utelukke evt annen infeksjon i tillegg.

Behandling

Det er viktig å komme i gang tidlig med behandlingen for å forebygge arrdannelse, samt at pasienten får en bedre livskvalitet. Behandlingen går ut på å stoppe overproduksjonen av hudceller, hindre bakterievekst og minske produksjonen av fett i huden. Det er derfor ofte nødvendig med flere preparater for et vellykket resultat.

Man starter alltid med lokalbehandling, det vil si forskjellige kremer / gel til bruk i ansiktet. Har man tørr hud er en krem å foretrekke, er huden derimot fet er en gel bedre.  Det er viktig pasienten selv vasker ansiktet med vann og en mild, hudvennlig såpe med pH rundt 6.5. Det er også viktig å smøre behandlingen i hele ansiktet og ikke bare der det er utbrudd. Dette vil virke forebyggende slik at det ikke kommer nye hudforandringer på huden som ikke er rammet.

Lokalbehandling består av krem / gel med retinoid (a-vitamin) i kombinasjon med benzoylperoksid. Det finnes kombinasjonspreparater som inneholder begge disse stoffene. Det er ingen tidsbegrensning på disse midlene, de kan brukes over lang tid. Hudirritasjon er vanlig ved oppstart av disse preparatene, men det roer seg gjerne etter litt tid. Man kan forsøke å trappe ned på antall dager per uke man smører på, f eks starte med 2-3 ganger per uke og heller øke dersom huden ser ut til å tåle dette.

Ved moderat akne behandler man med både en lokal krem / gel og antibiotikakur i tablettform. Det er en langvarig kur, oftest beregnes det tre måneder, med lav dose antibiotika. Det tar tid før man ser en tydelig effekt, gjerne opp mot 4-8 uker. Så her gjelder det å være tålmodig! Er resultatet vellykket etter endt behandling fortsettes lokalbehandlingen i 3-6 måneder til.

En del unge jenter og kvinner har god effekt av en p-pille i tillegg, som hjelper til å styre hormonnivåene i kroppen og dermed minske akne utviklingen.

Oppnår man ikke ønsket resultat med lokalbehandling og antibiotika henvises man videre til hudlege for vurdering av evt behandling med et medikament kalt Isotretinoin. Det er kun hudleger eller leger med erfaring med dette medikamentet som igangsetter denne behandlingen.

Isotretinoin er et medikament som kjemisk ligner på vitamin A. Dette er et kraftig preparat med mange bivirkninger (omtalt lengre ned i artikkelen). De fleste har god effekt av en enkeltkur med isotretinoin, men kun ca 40% oppnår helbredelse og ca 60% trenger lokalbehandling eller en ny kur i tillegg. Rundt 20-60% får akne tilbake ved et senere tidspunkt og har behov for en kur til.

Innen man starter med denne behandlingen skal man vurderes av hudlege, det taes blodprøver for å sjekke levertall, kolesterol (fettnivå i blodet) og utelukke graviditet hos kvinner. Kvinner skal stå på prevensjon under behandlingen og i minimum 3 måneder etter endt behandling da Isotretinoin er svært skadelig for fosteret. Disse blodprøvene kontrolleres også jevnlig i løpet av behandlingen (inkludert blodprøve for å utelukke evt graviditet). Man kan heller ikke gi blod mens man er i behandling med Isotretinoin av samme årsak.

Bivirkninger til Isotretinoin inkluderer blant annet  uttørring av hud og slimhinner, muskel. og skjelettsmerter, kraftig hodepine, redusert nattsyn, og påvirkning av psykiske lidelser.

Hvordan kan Dr.Dropin hjelpe deg

Hvordan kan Dr. Dropin hjelpe deg

Allmennlegene hos Dr. Dropin kan hjelpe deg med den første vurderingen av akne, og sette i gang basis behandlingen med lokalbehandling og evt antibiotika om det er indikasjon for dette.

Dr. Dropin har også egne spesialister i hud, hvor du ikke behøver henvisning men enkelt kan booke deg time selv på nett eller i appen til Dr. Dropin. Her er det kort ventetid og du får hurtig hjelp og vurdering av dine plager. Hudlegene vil da kunne igangsette relevant behandling og legge opp en oppfølgingsplan så du får god og trygg hjelp over lengre tid.

Book en konsultasjon

Hvorfor får man akne?

• Årsakene til akne utvikling er sammensatte, og ofte en kombinasjon av at man kommer i puberteten og hormonene endrer seg, huden endrer seg - den blir mer fet og man får forandringer som beskrev over i artikkelen. Arv spiller også inn.

Kan akne smitte?

• Nei, akne smitter ikke. Bakterien som er med på å forverre akne er en bakterie som finnes på huden vår normalt, men ved akne får den en inngangsport til å lage infeksjon og det dannes et miljø den trives godt i.

Hva kan jeg selv gjøre for å forhindre / minske akneutbrudd?

• Det man selv kan gjøre er å være flink til å vaske ansiktet med vann og såpe / rensemidler som er milde mot huden og har en pH på rundt 6.5, bruke milde produkter med lite fett i, unngå å ta seg for mye i ansiktet og ikke klore opp akne elementene. Har du fått lokalbehandling av legen din er det viktig å smøre denne i hele ansiktet, og ikke bare der det er utbrudd.

Er det farlig å gå på antibiotika så lenge som man gjør ved akne behandling?

• Det er ikke farlig, men man er engstelig for utvikling av resistens mot antibiotika, hvilket betyr at dine egne bakterier i kroppen lærer seg å kjenne igjen denne antibiotikaen og utvikler forsvarsmekanismer slik at antibiotikaen ikke lenger fungerer.

Jeg er gravid, kan jeg fortsatt få behandling for akne?

• Ja, det kan du. Men det er en del av preparatene du ikke skal bruke så det er viktig å rådføre seg med lege og opplys om at du er gravid, så finner legen rette behandlingen som er trygg for både deg og barnet.

Forfatter: lege Martine Hallin Henriksen

Sist oppdatert: 16.10.2020