Perioral dermatitt

Perioral dermatitt er et utslett rundt munnen som vises i form av rød hud og kviselignende små kuler. Perioral dermatitt forekommer først og fremst hos unge kvinner i alderen 16-45 år, og utgjør 90% av tilfellene.

Årsakene til hvorfor sykdommen oppstår er ikke kjent, men det mistenkes at infeksjon med bakterie eller virus kan ligge til grunn. Tilstanden forverres ofte ved bruk av kortisonsalver- og kremer, og behandling er vanligvis antibiotika.

Bestill time til hudlege nå

Hva er symptomene på perioral dermatitt?

Et av de første symptomene på perioral dermatitt er et rødt utslett rundt munnen. Dette utslettet kan være tørt eller flassende eller skjellete. Oftere enn ikke er det også betente støt tilstede kalt papler. Mens det er mest vanlig rundt munnen, kan perioral dermatitt også spre seg til øyelokkene, rundt øynene og nesen. Det kan også vises på hodebunnen, ørene, nakken og kjønnsorganene. Utslettet kan forårsake en brennende eller kløende følelse.

Hva er årsakene til perioral dermatitt?

En klar årsak til perioral dermatitt er ennå ikke identifisert. Imidlertid har leger og eksperter sett en sammenheng mellom perioral dermatitt og bruk av aktuelle kortikosteroider samt bakterielle og virusinfeksjoner. Andre forverrende faktorer inkluderer bruk av okklusive topikale kosmetiske produkter (parafin, foundationkremer eller solkremer), mikrobiologiske faktorer, kontaktallergener eller tannsteinkontrollprodukter. Andre hormonelle faktorer kan føre til forverring av perioral dermatitt hos kvinner, spesielt under graviditet, premenstruasjonsperioden eller når de tar p-piller.

Hvordan kan perioral dermatitt behandles?

Hudlegen vil først vurdere utslettets natur og egenskaper, og foreslå en hudbiopsi for å utelukke andre hudsykdommer som ligner perioral dermatitt. Disse inkluderer slike som rosacea, akne vulgaris, seboreisk dermatitt, allergisk kontakteksem, irriterende kontakteksem og kantet cheilitt.

Videre er et av de første trinnene i behandling av perioral dermatitt å slutte å bruke nesespray som inneholder steroider og du bør være litt forsiktig med midler som kan irritere huden, som sminke og rensekremer.

Andre behandlinger kan inkludere variasjoner i kosthold og livsstil. Pasienter som lider av tilstanden kan vurdere:

• Unngå å bruke parfymerte rensemidler og harde ansiktsskrubb
  • For enhver pris, ikke bruk steroidkremer, selv ikke-reseptfri hydrokortison
  • Reduser bruken av sminke, kosmetikk og solkremer.
  • Vask putetrekk og håndklær med varmt vann regelmessig
  • Begrens inntaket av salt og krydret mat

Våre hudleger kan også foreskrive medikamenter for å behandle tilstanden.

Hvordan kan perioral dermatitt forebygges?

Selv om det har vært fremskritt innen behandling av perioral dermatitt, er det mest brennende spørsmålet hvordan det kan forebygges i utgangspunktet. Man må unngå ansiktskremer og aktuelle steroider. Det anbefales også å besøke en helsepersonell så snart symptomene blir lagt merke til.

Når de er behandlet, må enkeltpersoner bare bruke en parfymefri mild såpe eller en såpeerstatning for å vaske og må unngå å bruke produkter som ble brukt før utslettet.

Selv om det ikke er kjente matvarer eller medisiner som kan forhindre forekomsten av perioral dermatitt, må man for enhver pris unngå aktuelle steroider da de er en av de mest sannsynlige årsakene til utslettet.

Når skal man oppsøke hudlege?

Mer enn ofte konsulterer ikke personer som har perioral dermatitt hudlegen før tilstanden har utviklet seg. Å besøke en hudlege tidlig kan bidra til å identifisere den underliggende årsaken til perioral dermatitt og starte riktig behandling. Normalt bør du forvente at hudlegene behandler tilstanden innen 12 uker.

Tilbakefall av perioral dermatitt er ikke uvanlig, spesielt hvis tidsrammen for systemisk terapi ikke er tilstrekkelig. Med adekvat perioral dermatittbehandling bør pasientene ha en utmerket prognose, men hvis den ikke behandles, kan sykdommen vare i måneder eller år. Hvis den ikke behandles, kan perioral dermatitt være belastende for pasientens mentale helse og permanente arrdannelse.

Hvordan kan en videolege hjelpe til med å behandle perioral dermatitt?

Behandling av perioral dermatitt med orale eller aktuelle antibiotika sammen med eliminering av underliggende årsaker som lokal steroidbruk er ofte tilstrekkelig for å helbrede tilstanden. Det er også verdt å nevne at perioral dermatittbehandling på nett er et effektivt og effektivt alternativ til en fysisk konsultasjon. Under online perioral dermatittbehandling vil pasienten laste opp bilder av tilstanden sin og liste ned informasjon rundt symptomene og irritasjonene de opplever. En hudlege vil gjennomgå bildet og tekstinformasjonen for tilstanden og svare med en diagnose og tilgjengelige behandlingsalternativer for pasienten.

Hvordan forberede seg til en avtale med perioral dermatitt?

En time hos en hudlege er det første steget mot behandling av perioral dermatitt. Det anbefales at pasienten konsulterer en hudlege så snart han/hun merker noen symptomer for tidlig diagnose og behandling. Pasienten bør være vokal om bruk av medisiner eller andre stoffer og bruk av kosmetikk som kremer og sminke. Hudlegen kan ha oppfølgingsspørsmål som materialer man bruker for å tørke av ansiktet og andre stoffer som kan ha kommet i kontakt med huden. Dette vil hjelpe hudlegen med å analysere og eliminere grunnårsaken til perioral dermatitt og starte riktig behandling.

Er perioral dermatitt smittsomt?

Perioral dermatitt er en vanlig form for utslett som ikke er smittsom.

Hva trenger du å eliminere fra kostholdet ditt for å forbedre tilstanden?

Intoleranse for gluten eller en udiagnostisert allergi kan være en av de viktigste triggerne for perioral dermatitt. Å gå over til et lavkarbo glutenfritt kosthold kan bidra til å stoppe tilstanden fra å bli verre. I tillegg bør man se på å unngå salt og krydret måltid mens man lider av tilstanden.

Gjør solen perioral dermatitt verre?

Selv om det ikke er noen konkrete bevis, har noen mennesker bemerket at tilstanden deres perioral dermatitt blir verre når de utsettes for sollys.

Kan perioral dermatitt være forårsaket av hormoner?

Mens perioral dermatitt ikke er forårsaket av hormoner, kan en rekke hormonelle faktorer bidra til forverring av tilstanden, spesielt under graviditet, i løpet av deres premenstruelle periode og/eller på grunn av bruk av prevensjonsmidler.

Slik kan Dr. Dropin hjelpe deg

Hos Dr.Dropin kan du komme til erfarne hudspesialister som kan diagnostisere og behandle alle hudlidelser. Dr.Dropin er opptatt av å tilby gode hudtjenester til en fast og forutsigbar pris, og med kort ventetid.